تحولات لبنان و فلسطین

در دوره مبانی تربیت توحیدی «پروانه شو» مطرح شد؛ به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، دومین دوره تبیینی مبانی تمدن توحیدی در طرح «پروانه شو» باهدف بررسی و تبیین آرا و اندیشه‌های تمدن‌ساز حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

تشریح «شرح جنود عقل و جهل» بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره)

استاد محمدعلی وطن‌دوست، در این دوره که ویژه برادران طلاب، دانشجویان و فعالان فرهنگی تدارک‌ دیده‌ شده بود، به بررسی «شرح جنود عقل و جهل» از آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) پرداخت و عنوان کرد: مقاله ششم از کتاب «شرح جنود عقل و جهل» امام خمینی(ره)، از چند مقصد تشکیل شده است.
وی ابراز کرد: امام صادق(ع) مضامین والای معرفتی را در حدیث جنود عقل و جهل مطرح فرمودند و امام خمینی(ره) و سایر بزرگان نیز به شرح و بیان معارف این حدیث نورانی پرداختند که نمونه‌ای از قدرت و عمق معرفتی عرفانی و فلسفی حضرت امام(ره) در کتاب «شرح جنود عقل و جهل»، مطرح شده است.
وی ادامه داد: در بخشی از این روایت دو کلیدواژه مهم «خیر» و «شر» به‌کاررفته و خاستگاه و لوازم این دو واژه بیان شده است، همچنین برای تبیین این دو واژه فطرت که ریشه در آموزه‌های دینی دارد  و نوعی خاص از آفرینش انسان است را به دو بخش تقسیم کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) این فطرت را به دودسته تقسیم می‌کنند: فطرت مخمره که کشش ذاتی انسان به‌سوی خیر است تا آن‌گاه که محکوم احکام طبیعت نشده باشد و وجهه روحانیت آن باقی باشد و فطرت محجوبه، فطرتی است که متوجه به طبیعت شده، از عالم اصلی خود محجوب است که در این صورت با حجاب‌های دنیوی پنهان خواهد شد.
وی ادامه داد: فطرت مخمره همان فطرت توحیدی است که پاک است و خمیرمایه آدمی بر پایه آن بنا نهاده شده است. در کنار این فطرت محجوبه، فطرتی است که به دلیل وابستگی‌ها و دلبستگی‌های انسان به عالم طبیعت آلوده شده است.
وی افزود: امام(ره) نتیجه می‌گیرند، فطرت مخمره توحیدی که مقصود به ذات خداوند متعال است و نظام تشریع و دین بر آن بنا شده، مصداق خیر است و خاستگاه خیرات و افعال خیری است که از انسان صادر می‌شود و فطرت دوم همان است که خاستگاه شر و بلکه خود شر است.  
وطن‌دوست خاطرنشان کرد: ابزارهای عقل و وحی دو حجتی هستند که می‌توانند انسان را به سمت فطرت توحیدی سوق دهند.  
اگر کسی از این دو ابزار به نحو احسن استفاده کرد و دلبستگی‌ها و وابستگی‌های به دنیا را تعدیل کرد، می‌تواند به سمت فطرت توحیدی حرکت کند.
در واقع انسان  باید وارد تزکیه نفس شود و مجموعه پندارها، رفتارها و گفتارهای او بر پایه عقل و وحی باشد، با تزکیه نفس از فطرت محجوب به طبیعت، به فطرت توحیدی قدم برمی‌دارد.
شایان‌ذکر است، در این دوره سه‌روزه آموزشی، تخصصی،  جمعی از استادان دینی برجسته، از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی فرحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا برته، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میثم زنجیرزن حسینی و استاد دکتر محمدعلی وطن‌دوست، به تبیین برخی از آرا و اندیشه‌های تمدن‌ساز حضرت امام خمینی(ره) در آثار معرفتی برجسته ایشان، از جمله «آداب الصلاة»، «تفسیر سوره حمد» و «شرح چهل حدیث» پرداختند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.